Tämänlaisen auton kunnostukseen ei tosiaan tarvita mitään autoja tuntevaa henkilöä, vaan lähes jokainen kahdella jalalla kulkeva joka osaa pitää jakoavainta kädessä ja tuntee fysiikan lait on tämän ajan kulkijan herra.

Lähtötilanteessa, eli ostohetkellä auto tuli ostettua lähes kuin sika säkissä, ilman koeajoa, tietoa todellisesta kunnosta, ainoa tieto oli, että paperit on ja auto käy, jarrut ei toimi ja pakoputki puuttuu.. Eli hyvät lähtökohdat kesäautoprojektin aloitukseen. varsinkin, kun se kesä on noin kuukauden päässä ostohetkestä.

Onneksi ei sentään mitään aloittelijoita tässä asiassa olla, vaan on joskus tullut touhuttua kaikenlaista autojen parissa jo monta vuotta, eli työkalut pysyy käsissä eikä mikään työkalu ole vieras käsissä.

Ajatuksissani oli tosiaan tehdä autoon jarrut reilussa viikonlopussa, mutta ekaa pyörää irroittaessani huomasin, että eturipustus oli ruostunut niin pahasti, että jousi ja iskarikuppi oli revennyt ja retkahtanut melko pahasti. Vika ei ollut mikään ihan hirveä, mutta kun näki sen kaiken räkimisen aikaisempien omistajien osalta, mukamas korjauksia.. No pienistä ei sovi lannistua, vaan tuumasta toimeen, uusi tuenta etupäähän ja jarrut kuntoon, kyseiseen rekkuun ei etujarrukumeja heti löytynyt, joten vanhat kunnostettiin toimimaan, kunhan sylinterit saatiin painettua ulis rasvaprässillä, täysin jumissa kun olivat.

hitsailujen ja tuskailujen jälkeen etukulma tuli, kuin tulikin kuntoon ja oli seuraavan kulman vuoro. Takapää näyttikin paljon paremmalta, vaikka jarrusylinterit oli jumissa ja putket ruostuneet poikki, onneksi uusia osia löytyy ihan normi tarvikekaupasta ja homma oli helposti kunnossa. Rummut sorviin kiinni ja kunnon oikaisu ja jarrut pitäisi olla, kuten uudessa autossa, muistaen vuosimalli.

Toinen puoli autosta olikin sitten helpompi, kuten aina. Se keskiviivan puolihan autoista joutuu aina kovemmalle koetukselle, kun suola roiskuu ja tie on siltä puolelta märempi.. Erikoista kyllä oikean ouolen tuennat olivat lähes kokonaan kunnossa, ellei ota huomioon isoja leikkauksia alatukivarressa, jotka johtuivat luultavammin jousien lyhentämisestä, joka tällaisessa autossa on melko järjetöntä, mutta jokainen toimii tyylillään. Onhan tässä yli 43 vuoden aikana omistajat ehtineet varmasti vaihtua..

Eteen uudet levyt ja sylinterit ja männät hionnan jälkeen kuntoon, osat kasaan ja viimeinen kulma käsiin. Takana taas sylintereiden ja putkien vaihto, rumpujen sorvaus ja paikat kiinni.

Edessä totuuden hetket, nestettä säiliöön ja ilmaus. Ihan ammattitaitoisesti ei ilmaus termit menneet, mutta homma hoitui ilman isompaa suuttumusta, eli pyörä kerrallaan ilmat pois, kuten pitää ja kas kummaa, autossa olikin jarrut.

Auto, jossa ei ollut jarruja ollenkaan oli täysin toimivat jarrut noin 12 tunnin työn jälkeen. Mikään ongelma ei voi olla maailmaa kaatava, hetki ja kaikki on kunnossa.

Projektiin on tekniikan osalta käytetty aikaa noin 15 tuntia ja peli on melkein valmis leimaan ja kun tällaiseen autoon saa leiman, niin seuraavat on vain rutiinia, kun kyseessä on pelkkä kesäauto, joka ei ole käytössä ympärivuoden, vaan pelkästään parhaat hetket auton kannalta.